Hakukoneoptimointi ja miksi sitä tehdään

Tässä kirjoituksessa pyrin pureutumaan hakukoneptimointiin ja vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: mitä hakukoneet oikeasti ovat, mitä sivustollasi tulisi olla ja ennen kaikkea miksi hakukoneoptimointia tehdään.

Sisällysluettelo:

Hakukoneoptimointi
Mitä tiedämme hakukoneista?
Miksi hakukoneoptimointia tehdään?
Mitä tehdä, jos haluan optimoida sivustoni?

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan sivuston sijoittumista hakutuloksissa. Yleensä hakukoneoptimoinnin toimenpiteillä vaikutetaan yksittäisen verkkosivun tai koko verkkosivuston sijoituksiin hakutuloksissa.

Taikuutta vai algoritmeja

Hakukoneoptimointi voi vaikuttaa monelle taikuudelta, vaikkei se sitä olekaan. Kaikki perustuu loppujen lopuksi algoritmeihin ja keskiarvoon pääsemiseen – tai hienommin ilmaistuna lähimmäksi arvoa yksi pääsemiseen.

Algoritmit ja koneoppiminen perustuvat monessa tapauksessa pitkälti siihen, että koneelle annetaan painotusarvot, jotka vaihtelevat välillä 0–1. Tämän jälkeen arvoista lasketaan keskiarvo, ja mitä lähemmäs päästään arvoa 1, sitä parempi. Mitä luultavimmin myös hakualgoritmit perustuvat samaan menetelmään. Valitettavasti joudun käyttämään tässä kohtaa sanaa luultavimmin, sillä kukaan ei tiedä hakualgoritmien tarkkaa toimintaa. Paitsi tietenkin harvaan valitut henkilöt, jotka työskentelevät niiden parissa algoritmien omistavien yritysten sisällä. Mikäli joku väittää tietävänsä, miten hakualgoritmit tarkalleen toimivat ja ei ole jo istumassa ison rahasäkin päällä Bahamalla tai jossain muualla lämpimässä, todennäköisesti valehtelee.

Mitä tiedämme hakukoneista?

Hakukoneista tiedetään, että ne perustuvat algoritmeihin ja tietysti se, että tietyt signaalit, jotka hakukoneet löytävät sivustolta, vaikuttavat positiivisesti sivuston sijoitukseen hakukonetuloksissa. Näitä positiivisia signaaleja ovat esimerkiksi:

  • SSL-sertifikaatti
  • Hakusanan esiintyminen sivuston URL-rakenteessa
  • Hakusanan esiintyminen H1-tason otsikossa
  • Hakusanan esiintyminen kuvien Alt-kuvauksessa
  • Metakuvaus ja metaotsikko on asetettu sivustolle, ja ne sisältävät hakusanan

…ja moni muu asia. En ala tähän kuitenkaan listata läheskään kaikkia hakukonesijoituksiin vaikuttavia asioita, koska muuten saisitte lukea hyvin pitkää listaa. Sitä, kuinka paljon hakukoneet laittavat painoarvoa edellä mainituille asioille, on vaikea tietää. Hyvänä yleisohjeena voidaan kuitenkin pitää sitä, että sivun, jota lähdetään optimoimaan, tulisi sisältää ainakin yllä listatut asiat. Kaikki nämä ovat Googlen itsensä ilmoittamia asioita, jotka vaikuttavat hakukonesijoituksiin vahvasti. Toki on aina hyvä muistaa, että on asioita, jotka Google kertoo ja on asioita, joita Google ei kerro. Eli kaikkeen siihen, mitä Google kertoo, kannattaa suhtautua ripauksella tervettä epäluuloa. Painotettakoon kuitenkin vielä, että tämä ei tarkoita sitä, etteikö Googlen antamia ohjeita ja vinkkejä kannattaisi noudattaa.

Miksi hakukoneoptimointia tehdään?

Syy siihen, miksi hakukoneoptimointia tehdään, on se, että se tarjoaa aivan valtavan määrän orgaanista liikennettä. Orgaanisella liikenteellä tarkoitetaan liikennettä, joka ohjautuu sivustolle suoraan hakukoneista tai muista sivustoista orgaanisesti, eli siitä ei ole maksettu. Orgaaninen liikenne kehittyy yleensä kuukausien ellei vuosien aikana, eli välittömiä tuloksia hakukoneoptimoinnilla harvoin nähdään. Mutta kun sille annetaan aikaa ja sitä tehdään suunnitelmallisesti, voidaan liikennettä sivustolle kasvattaa huomattavastikin. Jotta liikennettä saadaan hakukoneista, tulisi sivusto saada sijoittumaan mahdollisimman lähelle hakutulosten kärkeä.

Nykyiseltään kärkipaikoille on yhä vaikeampi päästä, koska kilpailu kovenee jatkuvalla syötöllä. Lisäksi hakukoneiden, kuten Googlen, algoritmit muuttuvat yhä tarkemmiksi ja vaativimmiksi, koska ne oppivat koko ajan lisää ja pyrkivät jo ennustamaan, mitä sisältöä käyttäjä haluaa nähdä kyseisellä hakusanalla. Tämä ei toki tarkoita sitä, etteivät ne erehtyisi, koska kyseessä on loppujen lopuksi vain algoritmit ja ne eivät osaa lukea.

Mitä tehdä, jos haluan optimoida sivustoni?

Jos haluat optimoida sivustoasi ja sen sisältöä hakukoneita varten, suosittelen tutustumaan Googlen ohjeistukseen koskien hakukoneoptimointia. Hakukoneoptimoinnin perusteisiin voit tutustua esimerkiksi Googlen Hakukoneoptimoinnin aloitusopas -sivulla, jossa Google antaa hyviä ohjeita aloittelijoille.

Mikäli haluat kuitenkin jättää asian ammattilaisten käsiin, voit olla meihin yhteydessä ja teemme kanssasi suunnitelman siitä, mitä hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä sivustollesi tulisi tehdä ja toteutamme ne, jotta sivustosi saadaan paremmin näkyviin. Tilaa hakukoneoptimointi täältä.

Avainsanat: ,

Jätä palautetta kirjoittajalle: toni@aate.fi

Kirjoittanut: Toni Manninen

Toni toimii Aatteella Web Developerina ja hakukone­asiantuntijana. Vapaa-ajallaan Toni nauttii ulkoilusta koiransa kanssa ja rakentelee omia sivustojaan sekä projektejaan.