Kuvitettua vaiko kuvattua?

Jos mietit mitä vain yritystä, mieleesi tulee todennäköisesti jotain palasia kyseisen yrityksen visuaalisesta ilmeestä. Ehkä muistat logon, värimaailmaa tai jopa sen, minkälaista typografiaa yritys käyttää markkinoinnissaan. Näillä kaikilla palasilla on rooli yrityksen visuaalisen ilmeen rakentamisessa. Visuaalinen ilme puhuu samaa kieltä muun viestinnän kanssa, tukee sitä ja auttaa luomaan toivottuja mielikuvia yrityksestä.

Viestinnässä käytetty kuvamaailma vaikuttaa myös suuresti visuaaliseen ilmeeseen ja sitä kautta mielikuviin, joita yrityksestä herää. Kuvamaailma kattaa kaikki kuvat, joita viestinnässä käytetään, verkkosivujen etusivusta Facebook-päivityksiin. Kuvamaailmaa voisi kategorisoida esimerkiksi sisällön, värien ja kontrastin kautta, mutta myös toteutustapa jakaa kuvamaailman kahtia: kuvat voivat olla joko valokuvia tai kuvitettuja kuvia. Ehkä tästä herääkin kysymys: Milloin siis kannattaa käyttää valokuvia ja milloin uskaltautua käyttämään kuvituksia?

Valokuva on lähempänä todellisuutta, havainnollistava ja informaatiokylläinen. Kuvitus taas on monimuotoinen ilmaisussaan, se herättää katsojansa mielikuvituksen ja mahdollistaa mahdottoman kuvaamisen. Missä valokuva on kuin palanen oikeasta hetkestä, kuvitus on abstraktimpi ja jättää tilaa tulkinnalle. Kuvituksella voidaan myös kiteyttää ajatuksia keskittymällä kuvaamaan vain olennainen tai korostamalla tärkeintä.

Jos sinulla on siis jokin konkreettinen tuote, jota haluat kuvata yleisöllesi, kuten vaikkapa kaulakoru tai kukkaruukku, kannattaa pitäytyä valokuvissa. Eipä varmaan kukaan haluaisi ostaa niin sanottua sikaa säkissä. Jos taas haluat kuvata esimerkiksi yrityksesi idearikkautta tai yhteisöllisyyttä, kuvitus voi olla omiaan esittämään nämä ajatukset. Onpa kuvitus myös oiva tilaisuus hyödyntää yrityksen värimaailmaa ja näin vahvistaa visuaalista ilmettä.

Abstraktien ajatusten kuvaamisen lisäksi kuvitettu kuva voi auttaa yritystäsi erottautumaan kilpailijoistaan. Otetaan vaikkapa esimerkiksi maitopurkit: kaupan hyllyssä on monen valmistajan maitoa, täysmaidossa punaista väriä, kevytmaidossa tummempaa sinistä ja rasvattomassa vaaleampaa. Kun värimaailma on jo vakiintunut kuvastamaan tuotteen sisältöä, voidaan kuvamaailmaa käyttää hyödyksi erottautumisessa. Olipa kuva erityisen mielenkiintoinen, kaunis tai hauska, se voi olla juuri se syy, miksi kuluttaja päättää antaa uudelle tuotteelle mahdollisuuden.

Summatakseni ajatuksiani valokuvalla ja kuvitetulla kuvalla on molemmilla paikkansa markkinoinnissa ja yrityksen visuaalisen ilmeen rakentamisessa. Mietitään yhdessä, kumpaa visuaalista kieltä yrityksesi kuvamaailma puhuu sujuvammin!

Jätä palautetta kirjoittajalle: essi@aate.fi

Kirjoittanut: Essi Kulju

Essi toimii Aatteella graafisena suunnittelijana ja kuvittajana. Työssään hän pitää erityisesti sen monipuolisuudesta ja mahdollisuuksista kokeilla useita eri tyylejä ja tekniikoita.