Millainen on hyvä logo?

Sulje silmäsi ja koeta palauttaa mieleesi viisi logoa. Mitkä tahansa. Kokeile, ennen kuin luet pidemmälle!

Hyvä. Jos arvaan oikein, logojen joukossa oli jokin näistä: Apple, Nike, Adidas, McDonald’s tai Coca-Cola.

Perustan arvaukseni paitsi siihen, että nämä ovat jättimäisiä brändejä, jotka ovat valloittaneet maailman, myös siihen, että niitä jokaista yhdistää loistava logo. Mikäli arvasin metsään, pätevät näiden viiden malliesimerkin logojen ominaisuudet luultavasti myös niihin, jotka nousivat sinun mieleesi.

Puhekielessä logo merkitsee yleensä Coca-Colan tapaisen tekstilogon lisäksi esimerkiksi Applen omenasymbolin kaltaista kuvallista tunnusta. Applen omena on itseasiassa liikemerkki, ja logolla tarkoitetaan vain brändin tai tuotteen nimestä tehtyä, tekstimuotoista grafiikkaa. Jatkan kuitenkin kirjoittamista logoista, sillä samat hyvän suunnittelun periaatteet pätevät yhtä lailla liikemerkkeihin.

Logo on brändin kasvot. Se on tärkein yksittäinen graafinen elementti yrityksen ilmeessä. Sen on oltava yrityksen näköinen ja annettava oikea ensivaikutelma uudelle asiakkaalle. Suurimpia haasteita logon suunnittelussa on pelkistäminen.

Hyvä logo on niin yksinkertainen, että sen tunnistaa vaikka neliösentin kokoisena, mutta kuitenkin riittävän persoonallinen erottuakseen. Hyvä logo toimii yhtä lailla väreissä ja mustavalkoisena. Se näyttää hyvältä puhelimen kuvakkeessa ja kerrostalon seinässä. Parhaat logot ovat ajattomia, kuten taas esimerkistä käy Coca-Cola, jonka logo on säilynyt lähes muuttumattomana yli 130 vuotta!

Siksipä, kun tarvitset logon yrityksellesi tai tuotteellesi, kannattaa luottaa ammattilaisiin. Logo on paitsi yrityksen ilmeen, myös graafisen osaamisen ytimessä. Se on tasapainoilua kuvituksen, typografian (tekstin muotoilun) ja geometrisen yksinkertaistamisen välillä.

Meillä Aatteella on kaikki kokemus ja osaaminen, jota ajattoman logon ja liikemerkin suunnitteluun tarvitaan. Ota yhteyttä, niin luodaan yhdessä logo, joka kestää aikaa!

Jätä palautetta kirjoittajalle: sami@aate.fi

Kirjoittanut: Sami Mikkonen

Sami toimii Aatteella graafisena suunnittelijana ja valo­kuvaajana. Hän askartelee vapaalla kone­musiikin, vanhojen kameroiden ja moottori­ajoneuvojen parissa.